måndag 4 maj 2009

Choklad- en aknebomb?......

Man hör ofta att choklad ska öka akneproduktionen. Det råder dock delade meningar hurvida detta är sant eller inte. Även hudläkare ger olika bud, så det är givetvis svårt att veta vad som är sannlig och vad som är ren lögn. Personligen upplever jag att min akne blir värre när jag äter choklad, MEN det kan man också diskutera. För det första har jag inga vetenskapliga bevis som styrker teorin att choklad och akne har ett samband. För det andra har jag hört att aknen och choklad har ett samband på ett lite mer logiskt sätt: När man äter choklad får man alltid choklad på fingrarna. Därefter pillar man sig i ansiktet och wiiiiipps så har man choklad i ansiktet. Eftersom chkladen är fet kan man dra den enkla slutsatsen att hyn blir fetare efter att man pillat i ansiktet. När jag åt choklad sist provade jag att tvätta händerna men också tvätta ansiktet oredentligt när jag hade ätit klart chokladen. Och kors i taket, det kom nästan inga finnar efteråt.......

http://www.botaacne.nu/myter-om-acne

http://sv.wikipedia.org/wiki/Akne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar